Seminář je zdarma a probíhá pod záštitou České geografické společnosti, z.s.
Přihlašování je možné do neděle 21. 9. 2025
Podrobný program semináře (ke stažení v pdf):
Přemysl Štych, Josef Laštovička, Dan Paluba, Jan Svoboda, Kristýna Kráčalíková, Pavel Broža, Hana Mašlová, Drahomír Hlaváč
Pořizování, distribuce, analýza a vizualizace prostorových dat jsou hlavními pilíři moderní geoinformatiky. Posun ze softwarových platforem na webové aplikace příznivé ovlivňuje možnosti zapojeni geoinformačních systému do výuky na ZŠ a SŠ (což podporuje i tzv. velká revize RVP). Seminář se zaměří na představení moderních geoinformačních aplikací a volně dostupných geografických dat vhodných pro výuku široké škály geografických témat, jako např. povodně či klimatické změny. Budou též představeny vytvořené vzdělávací materiály s využitím volně dostupného GIS, družicový dat či nástrojů sběru dat v terénu.
Dosavadní zkušenosti s výukou ve školách budou prezentovány a diskutovány na příkladu proběhlých vzdělávacích akcí v rámci iniciativy Copernicus Academy CZ.
Pokud možné, přineste s sebou vlastní notebooky,součástí semináře budou praktické ukázky práce s technologiemi.
Vojtěch Polák, Lenka Krajňáková
Jak zábavně, a přitom efektivně podpořit geografické myšlení žáků? Přijďte si vyzkoušet novou didaktickou deskovou hru vytvořenou zejména pro žáky 2. stupně ZŠ a odpovídající ročníky gymnázií. Principem hry je rozvoj na mapě znázorněného fiktivního města a jeho okolí do nejvyšší možné kvality ve zvolené sféře (ekonomika, životní prostředí, infrastruktura). Hra je vytvořena tak, aby prostřednictvím práce s mapou, strategického rozhodování a zodpovídání otázek z různých oblastí geografie rozvíjela u žáků geografické myšlení. V úvodu workshopu krátce představíme koncept geografického myšlení a možnosti jeho rozvoje pomocí didaktických her, poté si hru společně zahrajeme a zhodnotíme její využitelnost ve výuce.
Anna Lišková, Miroslav Šobr
Cílem semináře bude seznámit posluchače s možností využití dostupných jednoduchých mobilních aplikací při pozorování nebeské sféry při výuce planetární geografie.
V rámci terénní výuky geografie je možné díky využití mobilních aplikací zařadit i téma pozorování nebeské sféry, bez nutnosti pořizování drahých dalekohledů. Budou představeny úkoly z různých tematických oblastí, přičemž některé úlohy lze zařadit do výuky v průběhu světlého dne i v blízkosti školní budovy, jiné se dají do výuky zařadit v době, kdy jsou žáci např. na vícedenním školním výletě nebo sportovním či jiném kurzu, a nacházejí se tak mimo školní budovu i v době, kdy nastává astronomická noc a mohou být vhodné podmínky pro pozorování nebeské sféry. Využití moderních digitálních nástrojů, zejména mobilních aplikací, umožňuje nejen efektivní pozorování nebeské sféry, ale i okamžité zpracování dat, což přispívá k interaktivitě a aktuálnosti výuky.
Elena Brandejsová, Kateřina Kněžínková, Veronika Čornyjová, Martin Hanus
Běžně využíváte fotografie ve výuce? Zajímá vás, jak využít potenciál fotografií pro rozvoj geografického myšlení vašich žáků? Inovativní využití fotografií podporuje aktivní učení žáků a podněcuje je ke zkoumání, interpretaci a diskusi nad různými snímky. Principem je důkladná analýza fotografií, identifikace klíčových detailů, formulace hypotéz a následná diskuse o geografických jevech, souvislostech i kontextech. V rámci workshopu představí studenti učitelství geografie vlastní výukové aktivity ověřené ve školní praxi. Uvidíte konkrétní příklady využití fotografie v různých geografických tématech, doplněné o hodnocení jejich efektivity a tipy pro vaši vlastní výuku. Odnesete si inspiraci, jak fotografie využít k rozvoji geografického myšlení a poznávání světa geografickou optikou u vašich žáků.
Martin Hanus, Lenka Krajňáková, Martin Kutiš, David Trokšiar, Veronika Bernhäuserová, Dana Řezníčková
Jak učit geografii moderně, efektivně a v souladu s rozvojem digitálních kompetencí žáků? Přijďte si vyzkoušet novou adaptivní vzdělávací aplikace, která vzniká s cílem podpořit rozvoj strategií práce s mapou a posílit individuální přístup ve výuce. Aplikace MapStrApp nabízí inovativní kombinaci diagnostiky, personalizovaného učení a digitálních nástrojů, které odpovídají současným požadavkům na vzdělávání ve 21. století. Volně tak navazuje na oblíbenou aplikaci mapovedovednosti.cz.
V rámci workshopu se účastníci seznámí se základními principy kognitivních a metakognitivních strategií práce s mapou, které pomáhají žákům lépe porozumět prostorovým informacím, kriticky je vyhodnocovat a efektivně řešit problémy. Součástí workshopu budou modelové výukové aktivity, prostor pro sdílení zkušeností i diskuze o možnostech využití aplikace ve výuce. Zapojením do workshopu poznáte nejen tento moderní nástroj pro výuku, ale i možnost přímo ovlivnit jeho další vývoj.
Barbora Kuprová
Demografické stárnutí a přirozený úbytek obyvatel jsou jedny z nejzásadnějších výzev, kterým Evropa v současnosti čelí. Tato prezentace nabídne přehled nejnovějších demografických trendů v evropském i českém kontextu, s důrazem na prostorové rozdíly a související výzvy pro regionální rozvoj. Učitelé zeměpisu získají nejen aktuální data a mapové podklady, ale také konkrétní nápady, jak s tímto tématem pracovat ve výuce. Workshop je veden interaktivní formou a zahrnuje i návrhy pracovních listů a úloh vhodných pro středoškolské studenty.
Zdeněk Ježek, Petra Kalinová, Jana Kofroňová, Dorotea Neumannová, David Šoun, Martin Hanus
Přijďte se inspirovat, jak můžete ve své výuce efektivně využít strategii „Mysteries“ (záhady). Ta rozvíjí geografické myšlení a učí žáky samostatně analyzovat informace, kriticky myslet a aktivně diskutovat o geografických tématech. Tato vzdělávací strategie vede žáky k postupnému řešení geografického problému formou pátrání, analýzy a skládání poskytnutých informací o lidech a místech. Pracují s dílčími údaji, diskutují v týmech a formulují vlastní řešení problému. Během workshopu představí studenti učitelství geografie originální výukové aktivity založené právě na této strategii. Dozvíte se, jakým způsobem žáci základních a středních škol řeší geografické záhady, co je motivuje a jakých vzdělávacích cílů mohou dosáhnout. Každá ukázka bude doplněna reflexí a hodnocením efektivity na základě ověření aktivit v praxi.
Prosím, nejprve se přihlašte na seminář jako celek. Následně si přihlášením se na jednotlivé paralelní workshopy sestavte program semináře dle vlastních preferencí. Je tedy nezbytné se přihlásit vždy na jednu z nabízených akcí v každém z uvedených bloků.
Pátek 26. 9. 2025 (09:30 – 14:45), místnost: Velká geologická
Pátek 26. 9. 2025 (11:00 – 12:30), místnost: Pravá rýsovna
Pátek 26. 9. 2025 (11:00 – 12:30), místnost: Levá rýsovna
Pátek 26. 9. 2025 (11:00 – 12:30), místnost: Z1
Pátek 26. 9. 2025 (13:15 – 14:45), místnost: Pravá rýsovna
Pátek 26. 9. 2025 (13:15 – 14:45), místnost: Levá rýsovna
Pátek 26. 9. 2025 (13:15 – 14:45), místnost: Z3